NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej Fotovänner.
Jag har dristat mig att försöka utvärdera vinsten med att använda "Astro-CCD"  i stället för min Nikon D2X. Nu har jag sett  väldigt fina bilder tagna med exempelvis Nikon D700 och många Canon DSLR och börjar oscillera av ambivalens inför det stora  utbudet av valmöjligheter. 

Är det smidigast att välja en fullfärgs-CCD istället för en ny fin och brussvag DSLR? Och hur stor är den bildmässiga vinsten i praktiken vägt mot den ökade hanteringen av monokroma CCD...

Är det någon som av medlidande eller erfarenhet vill resonera om detta välfärdsproblem?
Vänligen
Hans 

Visningar: 267

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Hans!

Jag har funderat över samma sak det senaste året. Min Olympus E500 var redan på sin tid den brusigaste av alla kameror och är nu hopplöst utdaterad. Jag väger fram och tillbaka mellan en mindre färg CCD, en moddad Canon och en omoddad Olympus (moddad Oly går inte få tag på). En svartvit CCD har jag inte tid med. Min fotoutrustning måste vara enkel att sätta upp eftersom jag inte har nåt observatorium och "enkel" att använda för tiden finns inte till (som för dom flesta).
- Ska jag köpa en CCD måste det vara minst en megapixel och redan dessa går mot tio tusen kr. Fördelen är ju rödkänsligheten och kylningen som ger mindre brus plus att den funkar med alla manuella objektiv. Nackdelen är handhavandet, små synfält och dyra.
- Moddad Canon är attraktivt men då passar inte objektiven längre och övrig kringutrustning. Dyrt att göra ett systembyte.
- Standard Olympus (typ E-p1) har blivit otroligt mycket bättre än min gamla E500. Jag har gjort en brusjämförelse på mörkerbilden där min E500 vid ISO 800 har 6017 heta pixlar och RMS noise på 50 medans E-PL1 har 9 heta pixlar och RMS noise på 12. Dessa förbättringar lär alla tillverkare ha så från en gammal systemare till en ny kan man nog vinna en hel del.
Hade jag ett obs och var beredd på att lägga ut minst tio papp skulle jag nog gå på en färg CCD. Gärna ATIK. Eftersom du som jag inte kör Canon så är ju ett systembyte obehagligt och då ligger väl en ny systemare av samma märke närmast. Man får dock vara beredd på att de flesta nebulosor är svåra att fånga och att de blir mest blåaktiga med omoddade kameror.
Hoppas få höra fler synpunkter i detta intressanta ämne!

/Per
Hej Per
Tack för ditt svar.
Med tanke på vad det kostar att hålla på med denna hobby är det inte konstigt om vi också vill använda våra kameror till fotodokumentation av terresta händelser. Att modifiera en högpresterande kamera är heller inget alternativ för många.

Vad vinner man då i praktiken? Det är kanske svårt att riktigt få grepp om innan jämförelsen är gjord.
Finns det någon som exempelvis gjort en jämförelse mellan en Canon fullformatare och någon modell från AITIK?


/H
En stor skillnad mellan en ATIK fullformatare och en Canon är priset! 46000 för ATIK och 20000 för Canon. Skillnad i prestanda är brus och rödkänslighet (i nebulosa våglängden 656nm) och allmän känslighet om man använder en mono CCD (Bayer filtermatrisen i en systemare är inte lika bra som dedikerade filter). En ytterst vågad gissning är att kylning gör att bruset är 5ggr lägre och rödkänsligheten 4ggr högre. Skafar sa på NSP 10 att han inte behövde använda darks för sin CCD eftersom den var så fri från mörkerström/brus.
Sen bör man tänka sig för vilket teleskop som ska användas. Det är få teleskop som klarar av att belysa en fullformatare och dessutom ge skarpa stjärnor i kanterna. Ett bra exempel på ett som fixar det är Ulfs Williams FLT110 med stora TMB plattaren eller Takahashi FSQ 106. Teleskop som ska klara fullformatare behöver en större fokuserare än 2" och en fältplattare som är större än 2".

/Per
Det finns fjärrutlösare som man kan ställa alla möjliga tider med (exp längd, antal, mellanrum). Kolla tex på Kaffebrus.

/Per
Jag har samma problem när jag försöker styra exponeringen via PC eftersom det inte går att använda tidsstyrd "bulb" funktion. Det lär gå att komma runt detta genom ett interface, "Shoestring adapter", mellan kameran och datorn. Jag har köpt en sådan men inte hunnit prova eller använda den ännu. Med den inkopplad ska det gå att ställa in exponeringar längre än 30 s via programvaran ImagesPlus eller Nikon Camera Control m fl.
Återkommer i ärendet när jag provat. Kolla på
http://www.store.shoestringastronomy.com/index.htm

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor