NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Tänkte bara bidra med en video på 9 minuter som jag hittat på youtube den visar hur stort universum är. Den är får en att förstå hur liten man är jämfört med universum! Fascinerade mig :)

https://www.youtube.com/watch?v=BGxRWCmwSDE&feature=related

Visningar: 3592

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det låter som ett kul ämne att skriva om i ett projektarbete. Många vinklingar och många aspekter kan läggas i detta arbete. Dessutom kommer det ju att finnas få lärare som har kunskap nog för att kunna säga att du har rätt eller fel (om någon ;-)
/Ulf
Ja jag tycker det. Nog ska jag lyckas skriva ett gäng sidor om det iaf! :P
Haha jo, jag vet faktiskt inte hur pass duktig min fysiklärare är på det ämnet, men jag hoppas att han är bra. :)

Hej.

 

Som ny medlem här ger jag mig in i detta svåra ämne.

Börjar med en liknelse, som Einstein använde en gång, historien om den platta lusen:

En platt lus lever i en platt värld, och har därför bara sinnen som kan förstå två dimensioner, framåt-bakåt och höger-vänster. Placera nu lusen på en rund boll och be den att gå framåt. Efter en stund har lusen kommit runt bollen och tillbaka till den plats där den startade.

Hur lusen nu än tänker och funderar kommer den aldrig att förstå hur bollen är skapad. I en platt värld kan man inte gå iväg åt ett håll och sedan komma tillbaka från det andra hållet.

Så här kan vi se på universum. Våra sinnen är skapade för att förstå och orientera oss i vår värld. Men universum är ofantligt mycket mer komplext än så. Därför, när vi ställer frågor som, hur stort är universum? Vad finns bortom slutet? När började allting? Vad fanns innan början?

 

Då är det frågorna det är fel på. Eller snarare, de är fel ställda utifrån vårt begränsade tankesätt. Vi försöker rama in något väldigt stort i våra mycket snäva tankeramar och det går helt enkelt inte. I alla fall inte på vår nuvarande utvecklingsnivå.

Min egen erfarenhet är att vår bild av verkligheten alltid måste baseras på våra egna upplevelser. Allt annat, utöver detta blir teorier som vi kan välja att tro eller inte tro på.

 

Ja, vilket var en del av temat i Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams). Mänskligheten var ju inte helt nöjd med svaret, beroende på att man ställt fel fråga till Superdatorn.

Liknelsen med lusen använde vi armépiloter när vi försökte få infanteristerna att förstå betydelsen av helikopterförband - Way Off astronomi - men ändå ;)

Hej!

Det finns en bok som heter Flatland skriven 1884 av Edwin Abbot. Den handlar om den tvådimensionella världen Flatland som befolkas av geometriska figurer. Ju större vinkel man har desto högre samhällställning dvs en likbent triangel är mindre värd är en liksidig. Kvinnorna är förstås bara ett rakt streck utan vinkel. Eftersom de är så spetsiga så får de bara vara ute med en varningsflagga :-) annars kan de göra männen illa med sin spets!

Han har även försökt sig på att skriva om Pointland - den endimensionella världen och hur de som bor där upplever den.

Boken är väl värd att läsa. Jag hittade den på www.sfbok.se.

 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor