NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Vi har just passerat oppositionen för Mars, så det är läge att obsa och fota Mars. De närmaste veckorna är den fortfarande stor nog.
Att se detaljer på Mars är svårt och de flesta detaljer är på gränsen mellan "wishfull seeing" och "averted imagination"! Men man kan träna sig att detektera de svaga detaljerna. Innan en obs är det smart att kolla på en simulering av hur Mars ser ut vid den tid man tänkt obsa. Jag har hittat två bra simulatorer:
Solar system simulator på http://space.jpl.nasa.gov/
Mars Profiler på Sky & Telescope hemsida
Nån dag efter obsen kan man leta efter bilder tagna vid samma tid och jämföra med vad man såg. Tiden är viktig eftersom Mars snurrar ett varv på drygt 24 timmar. Därför är bilder från USA oftast oanvändbara.
Min första obs för i år:
Söndag 7/2 obsade jag Mars från Bureberget med 80mm refraktor och 120x resp 180x förstoring. Seeingen var bra och Mars stod stilla i 180x flera sekunder åt gången. Polkalotten var relativt tydlig, sen kunde jag ana ett tunt mörkt band under polkalotten, ett mörkt band nertill och kanske ett moln på vänster kant av planeten (refraktorn hade diagonal så vänster blir höger). Molnet såg lite ut som en andra stor men svag polkalott.
Dan efter hittade jag en bild av Bengt R på Astronomiguiden där man oxå kan ana molnet (hans bild är nog utan diagonal).
Vore kul om fler kunde lägga till Marsobsar till den här tråden!
/Per
Taggar:
Sön 14/2 obsade jag, Urban och Lisette från Bureberget, med 5" maksutov, 8" SCT och 10" SNT. Seeingen var urusel plus att det blåste av och till vilket påverkade särskilt min 10";are. Vi kunde ana polarkalotten men det var allt. I 5" maksutov hoppade planeten runt och i 10";aren såg den ut som om man tittar genom vatten som rör sig. Det var -6 och vi hade varit ute i två timmar så skåpen borde ha varit kylda (möjligen att min 10;a behövde lite mer nedkylning).
Förutom Mars såg vi Saturnus lågt i Virgo och ett gäng galaxer. Trots seeingen var det en trevlig kväll. Första miniträffen på Bureberget för den här säsongen.
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson. Drivs med tekniken bakom