NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Natten mellan lördag och söndag gjorde jag ett fåfängt försök att jaga lite norrsken. Kp-index hade varit uppe på över 7 under dagen och låg fortfarande på 5 så jag tyckte att det var värt ett försök.

Av bilderna blev inget, det var för ljust, men medan jag stod där i skogen hände något annat. Söder om den cykelbana jag stod på finns en väg och en järnväg. I skogen omedelbart bakom kunde jag höra ljudet av ett större djur som rörde sig. Så kom en dov, nästan gurglande morrning.

Jag reagerade direkt med att klappa händerna och stampa i marken; kom inte hit! Det tog nog en halv till en minut, så en ny likadan morrning. Jag reagerade likadant, men försökte nu "känna in" vad jag hade där borta. Känslan av en varg kom till mig, och att jag genast skulle ge mig av därifrån.

Jag tog kamerastativet och gick de ca 100 meterna till bilen, och körde sedan hem. I dag har jag lyssnat på morrande vargar på nätet. De har flera olika morrande ljud, men ett lät precis som det jag hörde i går natt.

Vargar är ju inga trevliga djur att möta mitt i natten, speciellt inte om de står och morrar på en. Något som andra har tänkt på? 

Visningar: 1395

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej på er! Ett bra tag sen jag har varit in här och skrivit. Men denna händelse du Mats berättar om får mig att tänka på en gång jag var uppe på ett berg i närheten av Boden kanske 6-7 år sedan. Det var på hösten och så mörkt som det bara kan bli, ingen måne och klar himmel. Jag åkte dit med ett par jag känner och de satt i bilen medan jag skådade på himlen med min Oberwerk 11x70. Det blåste lite smått och det prasslade i träden av och till och jag började inbilla mig en del saker. Försökte intyga mig om att det bara var vinden. Men eftersom det fortsatte så kändes det läskigt; tänk om det är något som smyger där?! Jag trevade mig in i bilen. När billysena tändes så såg jag inget speciellt. Det var nog bara vinden som blåste smått i löven, men hade man i kolsvarta mörkret hört nåt som morrade hade man väl skitit på sig! ;-)

Nu har jag alltid minst ett par ficklampor med mig som kan avgöra saken men hade det inte då.
Tips; ha alltid nån ficklampa med i fickan. Åtminstone nån med rött ljus som inte förstör mörkerseendet för mycket men ändå lyser upp så man ser vad som är eller inte är därute i mörkret...

Det kusligaste jag varit med om vid en obs är ett hjärtskärande skrik som lät som ett spädbarn i yttersta nöd! Jag kunde höra att den/det som skrek rörde på sig för skriken flyttade sig och tycktes komma närmare. Jag förstod att det var nåt djur men ljudet var så otäckt så jag gav upp obsandet och åkte hem. Det var en vårnatt och jag fick senare veta att det antagligen var en "sugen" räv. Jag har hört samma ljud senare och trots att jag visste vad det var så har även dessa obsar blivit nedkortade.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor