NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Under NSP 2010 diskuterade vi tid och plats för NSP 2011. Ett alternativ som kom upp var Umeå och Umevatoriet. Tyvärr kommer det inte att vara möjligt att arrangera där just i år (kanske något annat år hoppas jag). Detta innebär att jag nu behöver en annan arrangör. Tiden börjar bli knapp så det vore bra om eventuellt intresserade arrangörer hör av sig till mig i närtid. De helger som är lämpligast för våra förhållanden är 23-25/9 eller 30/9-2/10. Vi som har arrangerat tidigare kan ställa upp med idéer och erfarenheter och beroende på plats kanske även med annan support. Vill du arrangera eller har tips om en bra plats? Hör av dig!

/Ulf

Visningar: 234

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej!

 

Det var tråkigt att höra!
Det skulle ha varit kul att få komma upp till Umevatoriet med NSP-11.
Vi får hålla tummarna att det ordnar sig med höstträffen, det skulle vara jättetråkigt om det inte blev något alls.
Kan jag inte ens tänka mig faktiskt!

 

/Göran

Det var riktigt synd! Jag hade hoppats på att Umevatoriet och lokala förmågor skulle samarbeta om träffen. Det hade varit bra för det "lokala astrolivet" i Umeå och i förlängningen för hela Norrlands amatörer genom att få en koppling till en fast instutition som Umevatoriet med dess resurser och kontakter.

Nu får vi hoppas att nån annan tar på sig "manteln" och ordnar träffen. Den som är intresserad har alla möjligheter att forma träffen efter eget huvud - de tre träffar vi haft hittills har varit ganska olika och det är något av charmen tycker jag.

 

/Per

Hej!

 

Jag har ett förslag - Lycksele. Där finns dels Institutet för Rymdfysik (IRF Kiruna) med ett observatorium http://www.irf.se/Observatory/?chosen=observatory och dels marknadsförde Lycksele sig åtminstone för några år sedan som del i rymdsatsningen i Norrbotten.

Lars Eliason är chef för IRF Kiruna och vi var styrelsemedlemmar i RTN Rymdtekniskt Nätverk i Norrbotten när det begav sig. Jag kan höra med honom om IRF har något att erbjuda i Lycksele. Om ni inte misstycker....?

 

Hälsningar Margareta Gerlach

Absolut!

Det tycker jag verkar vara ett bra förslag!

/Göran

Bra Margareta! Jag har ett alternativ på gång men du får gärna fråga för inget är klart och det är bra med reserver.

/Ulf

Ett förslag till NSP 2011 skulle kunna vara: Frostvikens observatorium

vid Gäddede.

Teleskopet är ett Meade 16" LX200-ACF och är beläget på en fjälltopp.

Mer info: http://www.obs-frostviken.se/

 

Odd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor