NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Datum: 130401

Plats: Bureberget

Tid: kl 22-24

Väder: -5C, torrt och bra transparens 

Observerade bland annat: Markarian Chain, Siamesiska tvillingarna, M5, M3, M13 och kometen PanStarrs

Instrument: Min Meade 10" Schmidt Newton (M10) och Urbans 8" Celestron Schmidt Cassegrain (C8).

Jag och Urban gjorde en sista obs för säsongen från Bureberget. För ovanlighetens skull plockade jag inte ens fram kameran. Vid kl22 var himlen åt norr ännu inte helt mörk. Vi började med att obsa PanStarrs med Urbans 8x56, C8 med 50X och M10 med 30X. C(;ans synfält var ca 1 grad oc M10;ans var ca 2,2 grader. Utifrån okularens synfält estimerade vi svansen till 3/4grad. Nu hade teleskopen kallnat lite mer och himlen mörknat så vi övergick till galaxjakt i Virgo med omnejd. Urban hade gjort en obslista på alla galaxer med magnitud starkare än 10 i Coma och Virgo. Några som jag hörde honom lyckas med: M85, NGC 4725, M64, M99, M100. Det var säkert fler men minnet sviker. Urban, du får gärna fylla på med mer info! Jag ägnade mig åt att galaxhoppa Markarians Chain. Det finns så många galaxer i området så för att vara säker på vilken jag tittade på matchade jag varje mot den detaljerade kartan över Virgo i Pocket Sky atlas. Jag tog kedjan i denna ordning: 4388, M84, M86, 4435+4438, 4461, 4473, 4477, 4459, M88, M91 (inte officiellt med men kanske borde vara). Ingen av galaxerna var svåra och jag använde bara 60X (Hyperion 17mm). Vi började inse att vi hade en väldigt transparent himmel. Det underbyggdes även av att ingen frost eller fukt hade bildats på teleskopen. Det var med andra ord dags att prova högre förstoring på några "show piece" objekt. Spiralarmarna i M51 syntes ovanligt tydligt i M10 med 150X (Hyperion 17mm + 2,5X barlow). M13, M3 och M5 var upplösta i tusentals stjärnor och gav bland de bästa bilder jag sett. Endast en 18" dobson på Ölands Allvar övertrumfade dessa vyer. M5 var särskilt intressant eftersom den är mindre kompakt än de flesta andra globulärer och stjärnor från hopen fyllde synfältet i 150X. Senast jag obsade M5 var nog för 20 år sedan utanför Kallax flygplats mot havet tillsammans med två studiekamrater. Jag undrar vad det blev av dom, man blir lite nostalgisk. Jag fortsatte att utnyttja den fina transparensen till att splitta dom Siamesiska tvillingarna (NGC 4567 och 4568). Det är två galaxer i Virgo som håller på att kollidera. Urban konfirmerade att han också såg två avlånga disfläckar i vinkel mot varandra.Jag estimerade vinkeln till 45 grader och upplevde att det var lite mörk himmel mellan galaxerna men det var kanske en synvilla. Vi avslutade kvällen med att obsa PanStarrs i hög förstoring (150X i M10 och 130X i C8). Efter en snabb titt i okularet ropade jag ivrigt till Urban: "Kom och titta det är ett objekt nära kometen, kanske den har fragmenterats". Urban tog en titt genom sökaren på mitt teleskop och upplyste mig skrattande om att jag faktiskt tittade på Andromeda. Pinsamt! Det misstänkta fragmenterade objektet var förståss M110. Kometen visade inga nya detaljer i 150X annat än den svarta kant som löper längs hela ena sidan och som man kan se på foton. Jag antar att det är kometens skugga man ser. Nu när kometen befinner sig på helt mörk himmel är den lätt att se med blotta ögat. Den upplevdes något starkare än Andromeda men något mindre. Det var svårt att slita sig från en så fin himmel men dagen efter var arbetsdag för oss båda så vi begav oss hemåt vid tolvslaget.

Visningar: 162

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Kul att ni fick en så bra obskväll. Synd att jag inte kunde hänga på. Själv gick jag ut i obset en stund men kunde konstatera att jag inte alls hade någon bra himmel. Höga moln hade dragit in och försämrade transparensen högst avsevärt. Jag tog inte heller fram kameran. Hoppas det ges några fler tillfällen. På torsdag t ex med tanke på PanSTARRS närhet till M31.

Minnet är inte vad det har varit.. Men Per beskriver kvällen riktigt bra. Trots att himlen inte var kolsvart, så såg man oväntat mycket. Ang förväxlingen med Andromedagalaxen så var det väl min säkra obs. När jag var inne i Virgohopen och famlade så var det inte bara en gång man var lost in space och fick börja om. Då är det bra att ha Per i närheten..

Virgohopen är mycket intressant. Synd bara att man inte kan spana igenom den annat än i Mars-April. Oftast bara några dagar dessutom.  Kometen däremot verkar bli bättre å bättre. Synd bara att sommarljuset stormar in. (nu blir man väl flamad) Den där listan med objekt gör jag i DeepSky2000. Har en fundering om att dema den  under nån NSP-träff.

Men det som var verkligt bra var att avsluta säsongen på ett så positivt sätt att man längtar till hösten. Den känslan är bättre än att avsluta med ett.. "Lika bra att det blir sommar"  

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor