NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Observerande av Ulf och Markus vid Gussö-obset natten mellan fredag 12/8 kl 2245 och lördag 13/8 kl 0110 gav klent resultat.

Det började med en riktig rökare kl 2258. En bolid som lämnade ett tydligt rökspår efter sig på sin väg från Perseus i riktning söderut. Därefter en svag kl 2305 varefter det var lugnt en hel timme. Kl 0005 en svag i sydlig riktning, sedan lugnt en lång stund. Därefter ökade aktiviteten lite. Kl 0029 en medelstor i västlig riktning följt av en svag i motsatt riktning kl 0034, ytterligare en mot söder kl 0036. Kl 0041 en medelstark mot sydost och sedan avslutades det hela med en svag i ostlig riktning kl 0043. Vi väntade till 0010 innan vi gav upp (hoppades ju på tvåsiffrigt i alla fall). Då hade vi sett totalt 8 st på 2 timmar vilket får betraktas som en skral utdelning.

Vädret var hyfsat men ljuset från solen och månen var starkt så vår himmel var hela tiden blå i stället för svart. Solen var som lägst 9 grader under horisonten kl 0100. En del höga moln drog förbi under kvällen och ett tag syntes även nattlysande moln. Temperaturen började kring +6C och var kring +3C när vi slutade. Luftfuktigheten var kring 90%.

Jag tog en hel del bilder men kameran immade igen ganska snabbt och jag tror (utan att ha granskat bilderna ännu) att jag inte har lyckats få med någon meteor.

Mellan varven passade vi på att titta på Jupiter och Uranus med ODK10. Det var betydligt mer upplyftande. Det ska bli kul när Jupiter kommer högre och avtecknar sig mot en mörkare bakgrund.

Visningar: 220

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Intressant obsrapport! Kul att ni såg några Perseider, jag har alltid trott att det skulee vara omöjligt att se nåt här uppe pga den ljusa himlen. Får nog prova nästa år.
Nu har jag tittat igenom massorna av mina bilder från igår - ingen meteor. Jag kan bara bidra med en stämningsbild. Jupiter till höger och Kusken över hustaket.
Kul att ni lyckades se några Perseider!
Jag missade med en helt dygn, jag hade av någon outgrundlig anledning fått för mig att det var natten mellan lördag och söndag som peaken var. Känns faktiskt rätt OK att det var tunna moln här på fredagsnatten.
Igår kväll såg jag ett par stycken trots månens envisa sken.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor