NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Nu är träffen på Öland igång. Efter två dagar körande husbil, från Norrköping även tillsammans med Anders Wettergren, kom vi fram till otroligt vacker stjärnhimmel över Eketorps borg.

Vi observerade stort och smått mellan kl 22 och 04. Här är en bit av Vintergatan när vi packade ihop. Anders lovar fortsatt bra väderförhållande t.o.m. söndag.

Visningar: 484

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Najs... hoppas vädret håller i sig
Jag o Urban närmar oss...sitter på Arlanda nu. Snygg bild Ulf!

Snygg bild! Det var några år sedan jag var på Sagittarius träffen nu. Ni ser ut att vara på rätt ställe i Sverige vädermässigt också.

Torsdagen bjöd på vackert väder under dagen. Mest sol på Öland men Cu och Cb tornade upp sig med täta regnskurar med åska över fastlandet. Kvällen började bra men framåt 01 kom en cirrus-skärm in söderifrån. Vi avbröt kort därefter.

Jag fotade lite med D3s monterad på Polarie. Tungt arrangemang men den orkade med i de flesta fall. Testade med 14-24/2,8 och 180/2,8.Den här bilden är inte behandlad i egentlig mening, enbart lite oskarp mask och förminskad till 72 dpi. 30 s med ISO3200.

En till vintergata från Öland just när molnen började dra in vid 1 tiden. Idag fredag har molnen varit tätare med bara enstaka stjärnor och åtminstone jag och Urban har stannat inne.
Bild!
Bilagor:

Tack för senast, det var trevligt att träffa er på Öland. Hoppas att ni inte fick era grejer nerblötta av regnskuren?

Tack själv Mats. Det var verkligen kul att du dök upp så att vi kunde ses IRL. Anders hann varna alla i tid och det gick snabbt över.

Tack för photoshop demon och en trevlig pratstund!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor