NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Nu är träffen på Öland igång. Efter två dagar körande husbil, från Norrköping även tillsammans med Anders Wettergren, kom vi fram till otroligt vacker stjärnhimmel över Eketorps borg.
Vi observerade stort och smått mellan kl 22 och 04. Här är en bit av Vintergatan när vi packade ihop. Anders lovar fortsatt bra väderförhållande t.o.m. söndag.
Taggar:
Snygg bild! Det var några år sedan jag var på Sagittarius träffen nu. Ni ser ut att vara på rätt ställe i Sverige vädermässigt också.
Torsdagen bjöd på vackert väder under dagen. Mest sol på Öland men Cu och Cb tornade upp sig med täta regnskurar med åska över fastlandet. Kvällen började bra men framåt 01 kom en cirrus-skärm in söderifrån. Vi avbröt kort därefter.
Jag fotade lite med D3s monterad på Polarie. Tungt arrangemang men den orkade med i de flesta fall. Testade med 14-24/2,8 och 180/2,8.Den här bilden är inte behandlad i egentlig mening, enbart lite oskarp mask och förminskad till 72 dpi. 30 s med ISO3200.
Tack för senast, det var trevligt att träffa er på Öland. Hoppas att ni inte fick era grejer nerblötta av regnskuren?
Tack själv Mats. Det var verkligen kul att du dök upp så att vi kunde ses IRL. Anders hann varna alla i tid och det gick snabbt över.
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2024 Created by Ulf Jonsson. Drivs med tekniken bakom