NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej!

Nu har jag brottats med ett trackingproblem i flera veckor, så jag skulle behöva lite tips.

Guidningen i PHD2 fungerar bra, men jag får ändå en vridning över tiden. Bilden visar resultatet från stackningen i DSS, där man ser ett tydligt mönster. 10 minuters exponeringar, plus lite overhead mellan dem.

Först trodde jag att det berodde på den barlowlins som jag adderat till guideteleskopet. Den satt inte helt stabilt, så jag tänkte att den kanske rörde sig under kvällen. Bort med den, problemet kvar.

Nästa teori var att teleskopen inte var helt parallella. Jag centrerade Deneb i båda, men problemet försvann inte ändå.

Poljusteringen gör jag med Polemaster, på samma sätt som jag alltid gjort. Den borde ju bli bra tycker man. Ska väl vara ganska idiotsäker.

Jag ser inget konstigt i PHD2-kalibreringen heller:

Någon form av flex skulle det ju teoretiskt kunna vara, men jag tycker att monteringen av guidteleskopet är ganska stabil. Och då tycker jag att problemet borde vara mer oregelbundet, inte lika varje kväll.

Idéer någon?

Visningar: 339

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Nja. Jag vill nog ändå påstå att på en ekvatoriell montering är det viktiga att RA-axeln är parallell med jordaxeln. Alltså att polinställningen är bra. 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor