NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej!

Köpt en SVBony sv605cc - en IMX533 baserad färgkamera.

Den är snarlik ASI till utseendet och vissa säger att dom sneglat på ASI vid konstruktionen.

Den har samma registeravstånd på 6.5mm som ASI och kan därmed ta objektiv från spegellösa kameror.

Köpt på Amazon.se för 8500kr vilket är avsevärt billigare än motsvarande ASI.

Den kommer med flera tillbehör, se bilden. Adapter för 1.25" filter och strömadapter tror jag ingen annan kameratillverkare skickar med. Det medföljer grejor för mer än 1000kr - sånt som man i praktiken måste ha - och som andra oxå borde skicka med. 

Jag hade sett några videos och bilder som verkade bra före beställning. När jag väl beställt hittade jag SVBony facebook grupp. Där hittade jag många inlägg om problem med banding i darksen. Första problemet var rapporterat redan i November. SVBony har under hela tiden lovat en driver uppdatering som ska fixa problemet. Jag var i kontakt med SVBony då jag tvekade på att ens öppna packetet. Men dom sa att inte alla kameror har problemet så jag öppnade och testade. 

Först provade jag utan kylning och kunde inte se några band trots hård stretch i Iris. Slog sen på kylning och kunde direkt ana band. Gjorde många test där jag bland annat kylde kameran med kylklampar och kom fram till:

- Utan aktiv kylning syns inte banden förrän sensorn gå ner till ca +18. Vid +24 och +28 är värmebruset så pass mycket större att det inte syns. Vid +10C är banden tydliga (vid hård stretch i Iris = Modified Equalization).

- Vid aktiv kylning under nerkylning är banden värst. Då kan man se dom även i Sharpcap med live view och hård stretch. Dom är även mer varierande i storlek.

- När setpoint är nådd blir dom svagare och tunnare.

- Vid kort exponering på 100ms, som vid planetfoto ser man banden vandra över bilden.

- Banden är slumpmässiga och går inte ta bort med darks.

Bilden nedan är en jämförelse vid olika temperaturer och mot min monokamera ASI 183 som har kraftig amp glow och en ljusläcka i den här bilden (den var nog med ett objektiv som läckte). På SVBony kan man även se ett litet amp glow i nedre vänstra hörnet.

En positiv sak är att kylningen funkar bra.

Effekten av bandingen är som ett extra read noise. Vid långa exponeringar kan man kanske hantera det med att använda längre exponeringar för att dränka det i fotonbruset men vid kortare exponeringar som lucky imaging på planeter eller deep sky lär det ha stor inverkan. Även vid smalbandsfoto där man redan måste upp i väldigt långa exponeringar kommer det att vara ett problem att få tillräckligt långa och många exponeringar för att dränka det.

Jag tror att problemet inte går fixa med en driver uppdatering, dels för att det påverkas av kylningen, dels för att SVBony redan har haft lång tid på sig att göra det. Jag tror en hårdvarufix behövs.

Jag har skickat tillbaka kameran och hoppas på att få tillbaka pengarna. Det är synd för kameran är verkligen prisvärd med alla sina tillbehör. När dom fixat bandingen blir den ett attraktivt köp.

Visningar: 23

Gör ett inlägg på det här

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor