NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag har gjort en observation av Hartley 2, då jag tog bilden som ligger i albumet kometer. Då var den inte visuellt synlig med mina instrument utan jag hittade den genom exponering av "det intressanta området".

Visningar: 143

Inlägg i den här diskussionen

Jag provade att få syn på Hartley 2 med min stora kikare igår men lyckades inte med säkerhet se den.
Blir nya försök ikväll om vädret tillåter.
Jag hade riktigt usla väderförhållande igår (29 sept) och hann inte ens polinställa innan molnen drog in och hann därför bara fyra av en enda bild mot Hartley vilket blev en 16 sekunders exponering med digitalkamera med 300mm objektiv (16 sekunder eftersom det var allt jag hann innan molnen drog in och sedan dess är det jämngrått), men lyckades få kometen på bild trots detta, så den måste nog ha ljusnad en hel del sedan de senaste visuella uppskattningarna. Jag hann inte ens tänka tanken på att försöka mig på en egen uppskattning av mag, men förhoppningsvis försvinner molnen snart. Ett foto-objekt är det garanterat redan!

Bilden ligger uppe i albumet kometer. Den 7 oktober håller jag tummarna - då passerar den nära dubbel-klustret och det är nymåne! Då tippar jag man kan se den i kikare från mörkt ställe, kanske tom med enklare kikare med 8x eller 10x förstoring..
Bekräftad obs igår kväll med 25x100 kikaren. Kometen var väldigt svag, bara en suddig fläck men på exakt rätt ställe som Starry Night visade.
Jag provade också att ta ett par exponeringar med kameran och visst var den där. Spöklikt grönaktig till färgen.
Hoppas att den ytterligare ökar i ljusstyrka till nästa helg!
Det finns hopp!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor