NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Tja, en fråga att besvara för oss som sysslar med denna något udda gren av amatörastronomi.
Man blir lätt besviken när man läser böcker om Radioastronomi. Där stoltserar man med de senaste inom teknik och radio. Men som amatör finns det ingen möjlighet att ens komma i närheten, vad gäller teknik.
Jag har själv lärt mig att skall man lyssna på de radio utsändningar som finns inom vårt solsystem så går det alldeles utmärkt att skaffa en amatörradio och en antenn för några tusen kronor. Alternativt bygga en egen, Radio Jove t.ex. Men tar man steget en bit ut i rymden, t.ex. lyssna på de starkaste radiokällorna bland stjärnor så blir man grymt besviken och smått orolig över kostnaderna när man skall skaffa radioteleskop för sådant.
Jag har gett upp mina förhoppningar att få lyssna in Cygnus X-1 eller någon känd Pulsar. Nej, idag sätter jag min förhoppning till att få höra Jupiter och Solen, några meteoriter och åska. Det duger gott för mig, varken pengar eller utrymme finns idag inte hur som helst.

Men det vore kul om några fler människor i detta avlånga land var intresserad av Radioastronomi. För snacka går ju alltid och utbyte av idéer är aldrig tråkig. Så kom igen, kommentera!

PEO!

Visningar: 431

Inlägg i den här diskussionen

Instämmer!

Som radioamatör vet jag ju vad som försiggår på de olika banden och vad som ger det brus som dominerar kortvågsbanden - tropiska åskväder. Åska, så länge urladdningarna sker på jorden, är ju knappast astronomi och tyvärr dominerar det bruset åtminstone min mottagare (åtminstone så länge jag bortser från mopeder, hissar ventilation ....).

För min del tror jag att åtminstone jag får begränsa mina studier till de teoretiska.

/Ulf

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor