NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Har börjat kolla upp möjligheterna att lyssna på Jupiter den 28:e under Starpartyt i Älvsbyn. Det är onekligen rätt tidpunkt. Enligt Radio Joves förutsägelser, så kommer en så kallad IO-A storm troligen att uppstå och denna kommer man att kunna lyssna på. Det är ju inte säkert att det blir något alls men blir det något så ska vi försöka lyssna.
Jupiter ligger väldigt lågt. Enligt The Sky 5.0 så ligger den endast 1 grad över horisonten. Att se Jupiter borde väl kanske gå, om sikten är fri, men att höra den???
Vi får väl se vad hur det blir. Solen blir ett annat alternativ under dagen.

PEO!

Visningar: 264

Inlägg i den här diskussionen

Det låter kul. Skadar inte att försöka. Vad har du tänkt dig för antenn?
/Ulf
Antennen blir ganska exakt en kopia av Radio Joves version, men inte alls så avancerad som den dom beskriver. En tråd antenn med längden ca 7.1 meter.
Den är gjord som en dipol, precis på samma sätt som Radio Jove versionen. Får se hur vi får upp den, tänkte skaffa några rör alternativt kvastskaft. Solen kommer vi att följa med Radio Jove och alternativt min andra mottagare med en annan antenn. Vet inte vilken det blir, har ju byggt en dipol för 120-130MHz. Får se hur vi gör.
Det blir hur som helst en ganska intressant dag.
PEO!
120-130 MHz är ju flygbandet och för det bandet finns det antenn på plats med det är ju en rundstrålande antenn. Jag antar att det vore effektivare med en riktantenn. Själv byggde jag en gång en en 5-element quad-antenn för 144 MHz som gav hyfsad riktverkan och gain. Den har jag dessvärre slängt men den går snabbt att bygga av trälister och koppartråd och att trimma för 125 MHz i stället. Jag har också två st 13-elements yagi liggande men de är dessvärre för 432 MHz. Det kanske skulle kunna gå att låna en riktantenn?
/Ulf
Tror jag säkert, men jag bygger det mesta själv. Just nu saknar jag lite saker för att bygga en riktantenn, men fler detaljer har jag liggande. Skulle behöva köpa aluminiumrör men vet dessvärre inte vart man vänder sig, några tips? De skall vara tunna typ 5-7mm.

Hade tänkt bygga en riktantenn för 120-130MHz bandet men kanske även en antenn för 1/8 våglängd till Radio Jove. Den borde bli drygt 120cm per spröt i dipolen har jag räknat ut nån gång.

Nåväl vi får se

PEO!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor