NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Sortera med avseende på:
Diskussioner | Svar | Senaste aktivitet |
---|---|---|
rekomendationhttp://www.teleskop-werkstatt.de/index.htmlJag har köpt refraktor Equinox 80 hos Teleskop Spezialisten och måste rekomendera dem. Man får "… Startad av Lukas |
4 |
Sep 14, 2010 Inlägg av Per Johansson |
Sammanställning av stärnbilder och dessa namn på olika språk.Jag har gjort ett excelblad med en sammanställning av samtliga stjärnbilder på både norra och södrahalvklotet.En av anledningarna är att ja… Startad av Göran Fredriksson |
7 |
Aug 28, 2010 Inlägg av Thomas Karlsson |
Nybörjarteleskop?Hej! Det börjar nog bli dags att titta efter något lämpligt nybörjarteleskop. Finns det någon i NSAA som har några förslag? Startad av Margareta Gerlach |
3 |
Jul 22, 2010 Inlägg av Per Johansson |
Fokusering med Bathinov maskNu har jag skaffat en Bathinov mask som passar för 80 mm och 110 mm. Jag har hunnit testa den en gång och den funkade bra. En fördel gent… Startad av Ulf Jonsson |
0 | Apr 12, 2010 |
Beställde ett nytt teleskopEfter en tid utan en astronomisk tub så sökte jag runt lite på nätet. För min del var jag ute efter något instrument som är lätt att ta med… Startad av Patric Johansson |
11 |
Okt 23, 2009 Inlägg av Ulf Jonsson |
RödpunktssikteIdag har jag tillverkat en enkel sökare till min Scopos 66 APO. En slangkämma och en 1½ mm gummiduk (för att skydda tuben) från biltema, li… Startad av Ulf Jonsson |
5 |
Mar 19, 2009 Inlägg av Ulf Jonsson |
SolfilterHar byggt ett solfilter som jag även provat och det var inge problem, det fungerade kanon. På bild nr 1 ser ni att jag har trätt på det på… Startad av Simon Holmberg |
1 |
Feb 22, 2009 Inlägg av Cristofer |
![]() RefraktorJag funderar på att skaffa mig en William Optics ZS80II ED APO. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Den ska både användas för foto… Startad av Cristofer |
11 |
Feb 13, 2009 Inlägg av Ulf Jonsson |
Fokusering med Hartmann-maskHartmann-mask för fokusering vid fotografering. Jag brukar använda en Hartmann-mask tillverkad av papp med form som objektivskyddet på mit… Startad av Ulf Jonsson |
4 |
Feb 3, 2009 Inlägg av Per Stymne |
Kylans inverkan på HEQ-5 ProJag har haft problem med att monteringen till mina refraktorer, HEQ-5 Pro går trögt i kyla. Problemen börjar redan vid ca -10C och vid -17C… Startad av Ulf Jonsson |
6 |
Jan 28, 2009 Inlägg av Ulf Jonsson |
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson.
Drivs med tekniken bakom