NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Utrustningar, tips och idéer (91)

Diskussioner Svar Senaste aktivitet

Fokusering med Bathinov mask

Nu har jag skaffat en Bathinov mask som passar för 80 mm och 110 mm. Jag har hunnit testa den en gång och den funkade bra.   En fördel gent…

Startad av Ulf Jonsson

0 Apr 12, 2010

Beställde ett nytt teleskop

Efter en tid utan en astronomisk tub så sökte jag runt lite på nätet. För min del var jag ute efter något instrument som är lätt att ta med…

Startad av Patric Johansson

11 Okt 23, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

Rödpunktssikte

Idag har jag tillverkat en enkel sökare till min Scopos 66 APO. En slangkämma och en 1½ mm gummiduk (för att skydda tuben) från biltema, li…

Startad av Ulf Jonsson

5 Mar 19, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

Solfilter

Har byggt ett solfilter som jag även provat och det var inge problem, det fungerade kanon. På bild nr 1 ser ni att jag har trätt på det på…

Startad av Simon Holmberg

1 Feb 22, 2009
Inlägg av Cristofer

Refraktor

Jag funderar på att skaffa mig en William Optics ZS80II ED APO. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Den ska både användas för foto…

Startad av Cristofer

11 Feb 13, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

Fokusering med Hartmann-mask

Hartmann-mask för fokusering vid fotografering. Jag brukar använda en Hartmann-mask tillverkad av papp med form som objektivskyddet på mit…

Startad av Ulf Jonsson

4 Feb 3, 2009
Inlägg av Per Stymne

Kylans inverkan på HEQ-5 Pro

Jag har haft problem med att monteringen till mina refraktorer, HEQ-5 Pro går trögt i kyla. Problemen börjar redan vid ca -10C och vid -17C…

Startad av Ulf Jonsson

6 Jan 28, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

Fältmässig karta

Jag tycker att de flesta kartor blir opraktiska i fält. Texten är ofta väl liten för gamla ögon i svagt rött ljus. Ofta skriver jag ut från…

Startad av Ulf Jonsson

11 Jan 28, 2009
Inlägg av Per Stymne

Strömförsörjning

Jag har tidigare använt 12 V, 7Ah, blyackar för strömförsörjningen. Nu visar det sig att HEQ-5Pro drar ganska mycket ström, särskilt i kyla…

Startad av Ulf Jonsson

0 Dec 20, 2008

Tillbehör Celestron Nexstar 11 GPS

Jag har knåpat ihop en del tillbehör till min N11 som framgår av bifogade bilder. 1) En daggkåpa av svart liggunderlag, förstärkt vid tele…

Startad av Ulf Jonsson

3 Okt 10, 2008
Inlägg av PEO! Vikström

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor