NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Fredagskvällen bjöd på klart och stilla väder, om än något fuktigt.

Jag förfinade alignment med ytterligare 5 stjärnor och kunde konstatera att den här monteringen hittills uppfyller alla förväntningar. Tysta, mjuka rörelser som alltid hamnar mitt i prick.

Kvällens första test var att prova 10 min exponering utan guidning (med ODK-10), nu fummlade jag lite så det blev bara 9 1/2 min på M33.

Kvällens andra test var att samla tid på M31 (med FLT-110). Jag tog tog totalt 14 exponeringar med tider mellan 1 och 6 minuter. Summa 66 minuter.

Bilden på M33 är en enda utan kalibrering och bildbehandling (har dock ljusat upp den lite).

Bilden på M31 har jag kört en vända genom ImagesPlus och Photoshop men har inte gjort den färdig.

Båda testerna syftade till att bekräfta att det går att ta upp till 10 minuters exponering utan guidning utan att för den skull få kraftigt förvrängda stjärnor. Det anser jag får vara godkänt så länge.

Visningar: 341

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Fina bilder båda två! M33 bilden har mycket detaljer som du kan pressa fram i ytterligare bildbehandling och med fler subbar. 

Imponerande långa exponeringar - det måste vara skönt att slippa autoguidning!

Du har mörk himmel som kan köra så långa exponeringar utan att bilderna blir "vita".

Huj va häftigt, bättre än dom kunde fixa me dom största instrumenten för bara 10-20 år tycker jag!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor