NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Nu när mörkret börjar komma, vet någon var jag kan få tag i en sådan här jätte bra laserpekare som många av er hade på förra årets Star Party?

Visningar: 665

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Sannolikt kommer lågeffekt-lasrar (5 mW) att finnas att köpa av AstroSweden. Ärendet är känsligt pga missbruk av diverse oseriösa individer och för högre effekt än 5 mW behövs tillstånd.
Jasså, verkar inte värst bra. Men vet inte hur starkt 5mW riktigt är. Är en sån stark nog? Eller är det bara dumt att köpa en på 5mw?
Hur stor skillnaden blir i praktiken beror på flera faktorer. Själva laserns noggrannhet avseende uteffekt, luftens partikel- och fuktinnehåll, temperatur (batterierna) hur mört det är mm. Du får möjlighet att se och jämföra på NSP 10 om du kommer dit.
Jag har ansökt om, och fått, tillstånd att använda laserpekare. Se bifogat tillstånd.
Bilagor:
Nu när jag kollade upp på massa sidor verkar det som att man utan problem kan köpa en laserpekare.

Ta denna som exempel: http://highcap.se/gron-laserpekare-200mw-p-268.html?osCsid=68f1633c...

Hela 200mw, däremot är den för stark och är verkligen livsfarlig och olalig. Men tycker det är konstigt att så många sidor får sälja såsdana produkter om man ändå inte får använda dem.
Många butiker på nätet är oseriösa och samma bestämmelser gäller inte i alla länder. Bestämmelserna i Sverige och dessutom förhållandevis nya.
Jag fasar för stjärnträffar där folk går runt och viftar med gröna laserpekare >5 mW, eller röda högeffektpekare! Det hände bland annat på "Träff under stjärnorna" i Mariestad för ett par år sen. Den som viftade med den gröna pekaren var tyvärr tämligen oförstående till hur dumt det var att gå om kring och lattja med pekaren.

Det är alldeles för lätt att träffa någon i ansiktet i mörkret. Det är en annan sak om pekarna är fästa vid teleskopen och pekar uppåt, men det finns alltid folk som går och viftar tanklöst med pekarna. Det vet ju alla som har lekt med laserpekare - undetecknad inräknad - att det är roligt att rikta dem mot alla möjliga föremål som avlägsna husväggar och skogsbryn för att se hur om man kan uppfatta ljuspunkten....

I en inbjudan till en stjärnträff för några år sen stod det tydligt att laserpekare var portade på träffen. Det är kanske bäst så. En annan sak är förstås om man håller föredrag och gruppvisningar och vill peka mot olika objekt på stjärnhimlen, men då är nog den som använder pekaren en omdömesgill person.
Min personliga uppfattning är att föreningar som med all rätt bekämpar all dumbelysning som finns också borde bekämpa användandet av laserpekare. Starka sådana är ju, till skillnad från annan artificiell belysning, dessutom direkt hälsovådliga. Att laserpekare ska vara bannlysta på stjärnträffar tycker jag är en självklarhet.
Jag skickade efter från en firma som heter Teknikproffset. Hämtade ut den idag och väntar på tillfälle att testa den. Den är på 20mW och kostade 225kr, det fanns på 100mW också men den här kanske räcker om det inte är alltför mycket ljusföroreningar... Tänker givetvis inte använda i bebyggda trakter, men att montera på teleskopet kanske bra ide för att slippa farorna med den?
Testade lasern ikväll under bra mörkerförhållanden i landsbydgen och den funkar bra. Däremot verkar dom 2 AAA batterierna som följde med säcka efter en stund fast batteritestaren visar dom är ok. Kanske funkar med kvalitetsbatterier bättre...? Har funderat sätta ett längre plaströr på den för att kanske mindre riskera att man träffar sig själv eller andra. Kom att tänka på att I lumpen sa dom ju att ju kortare bössa desto farligare...
Batterierna brukar vara mycket temperaturkänsliga. Jag upplever att nedkyld funkar den inte alls. Jag brukar ha den i byxfickan eller instucken under klockarmbandet på handleden när jag inte använder den, då hålls den varm. Glömmer man den framme utomhus slutar den fungera men efter uppvärmning fungerar den igen.

Plaströr låter klokt. Jag har lindat isoleringsband ovanför och nedanför till-knappen så att man inte så lätt kan slå på den av misstag.
Skyddet med isolertejpen ska jag göra direkt, tack för tipsen..

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor