NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Sortera med avseende på: Visa
Diskussioner | Svar | Senaste aktivitet |
---|---|---|
Konjunktionen Jupiter och VenusJupiter och Venus Ligger nära varandra nu. Igår när jag tog en bild på dem var vinkelavståndet dem emellan endast 39' 21''. Det är i samma… Startad av Ulf Jonsson i Solsystemet |
2 |
Mar 3, 2023 Inlägg av Per Johansson |
XTerminator-sviten och hårdvaru-accelerationJag har testat att hårdvaru-accelerera XTerminator-sviten (Star,Noise och Blur) med min GPU (grafik-kort). Tyvärr har GPU'n bara 2GB minne… Startad av Håkan Wahlberg i Bildbehandling och programvara |
1 |
Feb 22, 2023 Inlägg av Ulf Jonsson |
Orunda stjärnor mmJag har haft problem med kollimeringen av ODK-10. Därför passade jag på att experimentera lite igår kväll. Själva kollimeringen gjorde jag… Startad av Ulf Jonsson i Bildbehandling och programvara |
4 |
Feb 5, 2023 Inlägg av Ulf Jonsson |
Den gröna kometenIgår kväll var jag med två vänner och spanade efter den gröna kometen. Hade med mig 6x32 handkikare och minispottingscope 12x50. Eftersom d… Startad av Patric Johansson i Anders Wettergrens Observationstips |
2 |
Jan 30, 2023 Inlägg av Per Johansson |
Skywatcher ED APO 80Jag gör ett nytt försök till att lägga ut min Skywatcher Equinox 80mm Pro OTA. Inköpt hösten 2014 och använd bara några få gånger. Alltså i… Startad av Patric Johansson i Sälja/Byta/Köpa |
5 |
Jan 24, 2023 Inlägg av Patric Johansson |
Är min kunskap värt nåt?Jag antar att de flesta av er har testat det senaste heta inom bildprocessandet i PixInsight:StarXTerminator, NoiseXTerminator och BlurXTer… Startad av Håkan Wahlberg i Bildbehandling och programvara |
7 |
Jan 17, 2023 Inlägg av Ulf Jonsson |
Samla meteoriter?Flytt av diskussion från bildgalleriet. Hur är det med intresset för meteoriter här i forumet? Av någon anledning verkar de flesta meteo… Startad av Arvid Emtegren i Meteoriter |
3 |
Jan 15, 2023 Inlägg av Arvid Emtegren |
Meddelande om dödsbudJag har idag nåtts av budskapet att vår NSAA-medlem Tiia Grenman har avlidit efter en kort tids sjukdom. Budet kom från hennes dotter, Luci… Startad av Ulf Jonsson i Övrigt |
1 |
Jan 2, 2023 Inlägg av Per Johansson |
Ockultationen mellan månen och Mars 2022-12-08Månen passerade mellan Jorden och Mars på morgonen den 8.e december 2022. Klockan 05:49 försvann Mars bakom månen och klockan 06:29 tittade… Startad av Ulf Jonsson i Observationer |
1 |
Dec 8, 2022 Inlägg av Arvid Emtegren |
Problem att hitta nåt att fota?Har ni problem att hitta nåt nytt att fota kan kanske detta vara till hjälp? Gary Imm i Texas har sammanställt ett dokument i PDF-format me… Startad av Håkan Wahlberg i Observationer |
0 | Nov 17, 2022 |
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson.
Drivs med tekniken bakom