NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Sortera med avseende på: Visa
Diskussioner | Svar | Senaste aktivitet |
---|---|---|
Haveri i Gussö-observatorietSom några av er redan vet råkade jag ut för ett haveri med min 10-Micron GM 1000HPS i mitten av januari. Det innebar att jag tvingade monte… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
6 |
Apr 19, 2022 Inlägg av Per Johansson |
Northern lighthouse2 timmar norrsken över Skagsudde fyr på 2 minuter, från natten mellan 14-15 januari 2022. Sammansatt från 1254 bilder. Som ni ser på träden… Startad av Lage Sjöblom i Time Lapse filmer |
8 |
Mar 24, 2022 Inlägg av Lage Sjöblom |
Monokrom kamera eller färgkamera - det är fråganJag tänkte att det skulle vara kul att skapa en tråd i detta ämne. Visserligen diskuteras det ju inom ramen för andra frågor men kanske kul… Startad av Ulf Jonsson i Astrofoto |
1 |
Mar 24, 2022 Inlägg av Per Johansson |
Filter-storlek mm?Sitter och funderar på nästa säsong (redan). Med tanke på att mitt teleskop-montage på balkongen verkar fungera så funderar jag på att komp… Startad av Håkan Wahlberg i Utrustningar, tips och idéer |
14 |
Mar 20, 2022 Inlägg av Arvid Emtegren |
![]() Inköp av kameraHej allihopa! Jag la vantarna på en Canon Eos 60D för 2000kr på blocket igår. Jag som tyckte jag kom billigt undan med 2.500 för en 700D f… Startad av Mikael Widlöf i Utrustningar, tips och idéer |
4 |
Mar 5, 2022 Inlägg av Mikael Widlöf |
NorrskensprognoserHär har vi en intressant norrskensprognos för de kommande dagarna (31/1 -2/2 2022). Risken är bara att Murphys Lag i vanlig ordning gör sig… Startad av Ulf Jonsson i Norrsken |
1 |
Feb 2, 2022 Inlägg av Per Johansson |
Norrskensforskning i FinlandI vetenskapsradions nyheter i morse Berättade Minna Palmroth (Helsingfors Universitet) om en ny form av norrsken som hon ville ha bilder på… Startad av Ulf Jonsson i Norrsken |
0 | Jan 19, 2022 |
Hur mycket ljusföroreningar klarar man av med en monokrom kamera och filter?Per Johansson skrev nånstans: "Noterade hur Nordvoltglorian påverkade histogrammet när objektet passerade zenit. Jag behöver smalare O3!!!"… Startad av Håkan Wahlberg i Astrofoto |
5 |
Jan 10, 2022 Inlägg av Håkan Wahlberg |
Problem med L-Extreme filterJag har ett problem med mitt L-Extreme filter och kameran ASI 294MC: Som ni ser finns ett rejält "röd-stick" i denna raw-sub (180s). Jag b… Startad av Håkan Wahlberg i Astrofoto |
6 |
Jan 2, 2022 Inlägg av Ulf Jonsson |
James Webb uppskjutningKl 13:20 SNT idag juldagen är det dags för James Webb teleskopet att skjutas upp. Titta på uppskjutningen i direktsändning här. https://www… Startad av Ulf Jonsson i Rymdfart |
1 |
Dec 25, 2021 Inlägg av Ulf Jonsson |
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson.
Drivs med tekniken bakom