NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Sortera med avseende på: Visa
Diskussioner | Svar | Senaste aktivitet |
---|---|---|
Grattis Markus och Cristofer!Två NSAA medlemmar finns med bland de tre bästa i årets astrobild! Cristofer Eriksson (Hällnäs) är etta och Markus Hedlund (Skellefteå) är… Startad av Per Johansson i Astrofoto |
3 |
Dec 26, 2010 Inlägg av Marianne Eik |
Unikt fenomen i skynLäser jag om i NSD, kände jag inte till tidigare: "...tre fenomen som just i år inträffar samtidigt - 48 timmars fullmåne, total månförmörk… Startad av Patric Johansson i Observationer |
1 |
Dec 18, 2010 Inlägg av Ulf Jonsson |
Geminiderna 2010Obsade Geminiderna 13/12, ca 45min från kl22. Helt myggfritt vid -20. Såg tre Geminider varav en var riktigt stark. Den var vit, rörde sig… Startad av Per Johansson i Observationer |
2 |
Dec 17, 2010 Inlägg av Per Johansson |
Månen och Jupiter (och eventuellt Uranus) 13/12Ikväll står månen och Jupiter i konjunktion (ett finare ord för att de står nära varandra i samma väderstreck).Med lite vidvinkel på kamera… Startad av Göran Fredriksson i Astrofoto |
2 |
Dec 13, 2010 Inlägg av Göran Fredriksson |
Ett lästips...Jag brukar inte ge mig på att ge tips, men, men...I fall ni inte visste det så är astronomi tidningar inte bara en amerikansk grej, även i… Startad av PEO! Vikström i Litteratur |
3 |
Dec 5, 2010 Inlägg av Ulf Jonsson |
Fokuserare till 10" DobsonPå den hembyggda 10" jag köpte efter Värmland Star Party i år fanns en hembyggd fokuserare. Den fungerade visserligen men var väldigt känsl… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
2 |
Dec 1, 2010 Inlägg av Ulf Jonsson |
Vinterbruk av teleskopHej alla!Jag är ny på detta men har införskaffat mig ett Meade ETX-125 för att leka med lite :-) Har även skaffat en lång 12V strömförsörjn… Startad av Rikard Stenberg i Utrustningar, tips och idéer |
5 |
Nov 29, 2010 Inlägg av Ulf Jonsson |
Helt ny DSLR eller CCD?Hej Fotovänner.Jag har dristat mig att försöka utvärdera vinsten med att använda "Astro-CCD" i stället för min Nikon D2X. Nu har jag sett… Startad av Hans Jonsson i Astrofoto |
6 |
Nov 24, 2010 Inlägg av Ulf Jonsson |
Finjustering för kikareAtt hålla stora kikare stilla är svårt och kräver stativ. Både kikare och små teleskop kan vara svåra att finjustera när man har dem monter… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
3 |
Nov 21, 2010 Inlägg av Hans Jonsson |
ESO's Hidden Treasures CompetitionThe European Southern Observatory (ESO) is proud to present “Hidden Treasures” ESO presents: Astrophoto competition for beautiful images… Startad av Odd Minde i Astrofoto |
0 | Nov 19, 2010 |
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson.
Drivs med tekniken bakom